Η γνώμη σου δεν είναι γνώση: μια επιστημολογική υπενθύμιση

Συντονιστής: Captains

Elvetos

 a1greece
Reactions: 648
Δημοσιεύσεις: 923
Εγγραφή: Πέμ Μάιος 02, 2024 8:15 pm
Αγαπημένος παίκτης: ΔΔ
Αγαπημένη ομάδα: Panathinaikos7star
Προειδοποιήσεις: 0

Τετ Απρ 16, 2025 10:42 am

nikolas_asteri έγραψε:
Τετ Απρ 16, 2025 10:08 am
Elvetos έγραψε:
Τετ Απρ 16, 2025 9:42 am

Εγώ περισσότερο ήθελα να καυτηριάσω το fact oτι εξέφρασες ξεκάθαρα γνώμη για κάτι το οποίο δεν γνωρίζεις ενώ έφτιαξες αυτό το thread για να μας πεις να μην κάνουμε αυτό
Νομίζω κάπου παρεξηγήθηκε το νόημα του κειμένου. Δεν είπα ποτέ ότι «δεν πρέπει να έχουμε γνώμη για πράγματα που δεν ξέρουμε». Όλοι έχουμε γνώμη και καλά κάνουμε. Αυτό που προσπάθησα να θίξω είναι ότι αν θέλουμε μια γνώμη να έχει βαρύτητα στον δημόσιο διάλογο, χρειάζεται να μπορούμε να τη στηρίξουμε. Δεν σημαίνει ότι δεν μπορείς να μιλήσεις για κάτι αν δεν είσαι ειδικός σημαίνει απλώς ότι δεν είναι όλες οι γνώμες εξίσου τεκμηριωμένες και αυτό καλό είναι να το αναγνωρίζουμε.

Τώρα αν το σχόλιο σου αφορά στην γνώμη μου για την μέτρηση (και χρήση αυτής της μέτρησης) της ανθρώπινης νοημοσύνης τότε η γνώμη μου δεν είναι καθόλου ατεκμηρίωτη. Απλά δεν είμαι ειδικός. Για παράδειγμα πάνε χρόνια που έχω διαβάσει το “The Bell Curve” και τις κριτικές σε αυτό. Αυτό που δεν ήξερα και έπρεπε να ψάξω ήταν πιο πολύ η βιολογική μεριά του θέματος.

Τα inequalities μας μωρέ να τα κάνουμε embrace (να τα αγκαλιάσουμε :D ) αλλά να είναι πραγματικά inequalities και όχι κατασκευασμένα ώστε μια ομάδα ανθρώπων να φαίνεται «καλύτερη» από την άλλη. Σε άλλες απαντήσεις που είδα αναφέρεις πολύ το IQ. Θα απαντήσω σύντομα σε άλλο ποστ για αυτό και αν βρω χρόνο για άλλο μακροσκελές κείμενο (σαν το αρχικό) θα γράψω εκεί την μπούρδα μου αναλυτικά.
Κοίτα είπες οτι δεν πιστεύεις οτι υπάρχει μέσος άνθρωπος απο άποψη ορίων κατανόησης. Αυτό είναι λάθος έτσι? Αλλά έστω και να το πιστεύεις, εγώ θα έλεγα, my intuition says that bla bla, και γενικά έτσι κάνω approach αυτά που δεν ξέρω. Πάντα σε αυτά που δεν γνωρίζω απλά ψάχνω το consensus της επιστήμης, όχι επειδή είναι η απόλυτη αλήθεια, αλλά πειδή είναι μάλλον on average η πιο σωστή την στιγμή που μιλάμε πάντα - dynamic ειναι αλλάζει.
Αν πάρεις 1000 ανθρώπους και τους μεγαλώσεις ακριβώς το ίδιο δεν θα κατανοούν με τον ίδιο τρόπο και στον ίδιο βαθμό, όπως δεν θα έχουν και το ίδιο ύψος. Όποτε πολύ απλά τους sortareis και παίρνεις το median.

Δεν είπα οτι πολλά απο τα inequalities μας δεν είναι induced by the society, ή αποτέλεσμα των διαφορετικών ευκαιριών - ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ. Αυτό το part είναι το environmental factor. Απλά δεν είναι μόνο αυτό έτσι, και είναι λάθος να το βλέπουμε έτσι. Μπορείς μέσω μόρφωσης να κάνεις τους περισσότερους άνθρωπους να σκέφτονται και να πράττουν ορθολογικά στην ζωή τους? Μπορεί ναι να μπορείς, για αυτό είναι essential να υπάρχει σωστή παιδεία και εκπαίδευση όλων σε μια κοινωνία. Μπορείς να κάνεις τους περισσότερους να κατανοήσουν measure theory ξερω γω? Όχι, όσο και να προσπαθήσεις.

Btw, οι επιστήμονες παρατηρουν οτι οι διαφορές σε intelligence are amplified όσο μεγαλώνουμε. Αυτό έχει και environmental component, αλλά υπάρχει και natural tendency των ανθρώπων να καταπιανονται και να τους αρέσουν πράγματα τα οποία καταλαβαίνουν και αντιλαμβάνονται. 'Ενας ο οποίος ασχολείται χρόνια π.χ. με τα μαθηματικά γίνεται πιο έξυπνος σε higher rate απο έναν που δεν κάνει τίποτα και κοιτάει όλη μέρα τηλεόραση (ακυρο παράδειγμα), αλλά για να σαρέσουν τα μαθηματικά, μάλλον ήδη έχεις higher than average specific intelligence. Τώρα κάτι επίσης πολυ ενδιαφέρον, είχα διαβάσει σε ένα άρθρο οτι για το subset των ατόμων που είναι brilliant, το environment δεν παίζει ιδιαίτερο ρόλο καθώς βρίσκουν τρόπο να κάνουν overcome harsh environments.

Δεν λέω οτι το iq είναι robust measure γενικού intelligence. Εγώ κάνω claim συγκεκριμένα πράγματα. Το iq είναι highly correlated με το ΣΑΤ. Τα πανεπιστήμια κάνουν recruit με βάση το SAT επειδή είναι αποδεδειγμένο οτι αυτοί με higher scores κάνουν perform better ακαδημαικά, ωραία?
Επίσης πάρα πολλές επιχειρήσεις στο industry, έχουν μεγάλο range τέτοιων psychometric test στο hiring procedure τους. Δεν τα έχουν τυχαία εκεί, είναι μελετημένο και είναι πιο likely να κάνεις perform καλά σε αυτά που θέλουν αν κάνεις score high σε αυτά.

PS: Να το διαβάσω το bell curve η δεν αξίζει?

0
Άβαταρ μέλους
nikolas_asteri

allstar
Reactions: 2992
Δημοσιεύσεις: 3643
Εγγραφή: Πέμ Φεβ 17, 2011 2:15 am
Αγαπημένη ομάδα: New-York-Knicks
Προειδοποιήσεις: 0

Τετ Απρ 16, 2025 10:47 am

Elvetos έγραψε:
Τετ Απρ 16, 2025 10:42 am
PS: Να το διαβάσω το bell curve η δεν αξίζει?
Σκουπίδι είναι κατ’εμε. Απλά έχει ενδιαφέρον να δεις τις απόψεις που ντύνονται επιστημονικές με ξεκάθαρο (ρατσιστικό) σκοπό.

1
1 Εικόνα
Εικόνα
Elvetos

 a1greece
Reactions: 648
Δημοσιεύσεις: 923
Εγγραφή: Πέμ Μάιος 02, 2024 8:15 pm
Αγαπημένος παίκτης: ΔΔ
Αγαπημένη ομάδα: Panathinaikos7star
Προειδοποιήσεις: 0

Τετ Απρ 16, 2025 10:54 am

nikolas_asteri έγραψε:
Τετ Απρ 16, 2025 10:47 am
Elvetos έγραψε:
Τετ Απρ 16, 2025 10:42 am
PS: Να το διαβάσω το bell curve η δεν αξίζει?
Σκουπίδι είναι κατ’εμε. Απλά έχει ενδιαφέρον να δεις τις απόψεις που ντύνονται επιστημονικές με ξεκάθαρο (ρατσιστικό) σκοπό.
good, δεν χάνω το χρόνο μου τότε :D

0
Άβαταρ μέλους
nikolas_asteri

allstar
Reactions: 2992
Δημοσιεύσεις: 3643
Εγγραφή: Πέμ Φεβ 17, 2011 2:15 am
Αγαπημένη ομάδα: New-York-Knicks
Προειδοποιήσεις: 0

Τετ Απρ 16, 2025 3:42 pm

Elvetos έγραψε:
Τετ Απρ 16, 2025 10:42 am
Κοίτα είπες οτι δεν πιστεύεις οτι υπάρχει μέσος άνθρωπος απο άποψη ορίων κατανόησης. Αυτό είναι λάθος έτσι? Αλλά έστω και να το πιστεύεις, εγώ θα έλεγα, my intuition says that bla bla, και γενικά έτσι κάνω approach αυτά που δεν ξέρω. Πάντα σε αυτά που δεν γνωρίζω απλά ψάχνω το consensus της επιστήμης, όχι επειδή είναι η απόλυτη αλήθεια, αλλά πειδή είναι μάλλον on average η πιο σωστή την στιγμή που μιλάμε πάντα - dynamic ειναι αλλάζει.
Αν πάρεις 1000 ανθρώπους και τους μεγαλώσεις ακριβώς το ίδιο δεν θα κατανοούν με τον ίδιο τρόπο και στον ίδιο βαθμό, όπως δεν θα έχουν και το ίδιο ύψος. Όποτε πολύ απλά τους sortareis και παίρνεις το median.

Δεν είπα οτι πολλά απο τα inequalities μας δεν είναι induced by the society, ή αποτέλεσμα των διαφορετικών ευκαιριών - ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ. Αυτό το part είναι το environmental factor. Απλά δεν είναι μόνο αυτό έτσι, και είναι λάθος να το βλέπουμε έτσι. Μπορείς μέσω μόρφωσης να κάνεις τους περισσότερους άνθρωπους να σκέφτονται και να πράττουν ορθολογικά στην ζωή τους? Μπορεί ναι να μπορείς, για αυτό είναι essential να υπάρχει σωστή παιδεία και εκπαίδευση όλων σε μια κοινωνία. Μπορείς να κάνεις τους περισσότερους να κατανοήσουν measure theory ξερω γω? Όχι, όσο και να προσπαθήσεις.

Btw, οι επιστήμονες παρατηρουν οτι οι διαφορές σε intelligence are amplified όσο μεγαλώνουμε. Αυτό έχει και environmental component, αλλά υπάρχει και natural tendency των ανθρώπων να καταπιανονται και να τους αρέσουν πράγματα τα οποία καταλαβαίνουν και αντιλαμβάνονται. 'Ενας ο οποίος ασχολείται χρόνια π.χ. με τα μαθηματικά γίνεται πιο έξυπνος σε higher rate απο έναν που δεν κάνει τίποτα και κοιτάει όλη μέρα τηλεόραση (ακυρο παράδειγμα), αλλά για να σαρέσουν τα μαθηματικά, μάλλον ήδη έχεις higher than average specific intelligence. Τώρα κάτι επίσης πολυ ενδιαφέρον, είχα διαβάσει σε ένα άρθρο οτι για το subset των ατόμων που είναι brilliant, το environment δεν παίζει ιδιαίτερο ρόλο καθώς βρίσκουν τρόπο να κάνουν overcome harsh environments.

Δεν λέω οτι το iq είναι robust measure γενικού intelligence. Εγώ κάνω claim συγκεκριμένα πράγματα. Το iq είναι highly correlated με το ΣΑΤ. Τα πανεπιστήμια κάνουν recruit με βάση το SAT επειδή είναι αποδεδειγμένο οτι αυτοί με higher scores κάνουν perform better ακαδημαικά, ωραία?
Επίσης πάρα πολλές επιχειρήσεις στο industry, έχουν μεγάλο range τέτοιων psychometric test στο hiring procedure τους. Δεν τα έχουν τυχαία εκεί, είναι μελετημένο και είναι πιο likely να κάνεις perform καλά σε αυτά που θέλουν αν κάνεις score high σε αυτά.
Κάποια από τα πράγματα που αναφέρω παρακάτω δεν είναι απαραίτητα σε αντιπαράθεση με αυτά που λες. Απλά ήθελα να γράψω ένα μονοκόμματο κείμενο.

Για τον "μέσο άνθρωπο" όταν λέω ότι "δεν πιστεύω στον μέσο άνθρωπο ως προς τα όρια κατανόησης", δεν εννοώ ότι δεν υπάρχουν διαφορές ικανοτήτων. Εννοώ ότι ο όρος χρησιμοποιείται συχνά κανονιστικά (normative), όχι περιγραφικά. Δηλαδή για να δικαιολογήσει πώς γράφουμε, σε ποιους απευθυνόμαστε και τι θεωρούμε ότι "δικαιούνται να καταλάβουν". Αυτό είναι που με απασχολεί, δεν θέλω να προεξοφλώ την κατανόηση κανενός με βάση proxies όπως SAT ή IQ.

Για τα psychometric tests, συμφωνώ ότι έχουν προγνωστική ισχύ σε συγκεκριμένα πλαίσια. Μελέτες όπως είπες έχουν δείξει ότι το SAT συσχετίζεται σε υψηλό βαθμό με το IQ (r ≈ 0.8), και ότι προγράμματα προετοιμασίας μπορούν να αυξήσουν τα σκορ, κατά μέσο όρο, κατά 18-33 μονάδες στα μαθηματικά και 8-24 μονάδες στο λεκτικό μέρος.

Η εκπαίδευση επηρεάζει το IQ: κάθε επιπλέον έτος εκπαίδευσης μπορεί να αυξήσει κατά 1–5 μονάδες το IQ. Άρα δεν μιλάμε για σταθερές, "έμφυτες" μετρήσεις. Αφού το IQ αυξάνεται με το σχολείο, με στρατηγική σκέψη ή με καλύτερες συνθήκες διαβίωσης, τότε ό,τι κι αν μετράει, δεν είναι "φυσικό σταθερό". Είναι φαινόμενο που μεταβάλλεται, διαμορφώνεται, και σε κάποιο βαθμό καλλιεργείται.

Για τις γνωστικές διαφορές γενικά δεν λέω ότι όλοι μπορούν να μάθουν measure theory (ούτε εγώ μπορώ :D ). Αλλά λέω ότι δεν ξέρουμε εκ των προτέρων ποιος μπορεί και ποιος όχι, και πολλές φορές το ποιος "δεν μπορεί" είναι αποτέλεσμα προκατάληψης ή άνισης πρόσβασης. Η επίδοση σε standardized tests είναι μόνο μία πτυχή της κατανόησης.

Εδώ είναι κρίσιμο να σημειώσω κάτι. Ο όρος "νοημοσύνη" παραμένει εξαιρετικά ασαφής. Εσύ επικεντρώνεσαι αποκλειστικά σε μία εκδοχή τη λογικο-αναλυτική, αυτή που μετρούν IQ τεστ και SAT. Αλλά δεν ξέρουμε τι είναι τελικά η ευφυια. Αν είναι να δούμε την ευφυια μόνο μέσα από το φίλτρο του problem solving, τότε οκ ο Αϊνστάιν (Hilbert, von Neumann και η υπόλοιπη συμμορία) είναι το πρότυπο. Αν όμως λάβουμε υπόψη τη μουσική, τη συναισθηματική, τη δημιουργική ευφυια, τότε εξίσου ευφυείς είναι ο Μότσαρτ, ο Freddie Mercury, ο Miyazaki ή ένας καταξιωμένος αυτοδίδακτος τεχνίτης που μπορεί να κατασκευάσει ολόκληρο μηχανισμό από μνήμη. Μη σου πω και για τον Καρμέλο Άντονι που έλεγαν ότι το σημαντικότερο προτέρημα του είναι το πόσο γρήγορα μπορεί να "μεταφέρει" αυτά που έμαθε στην προπόνηση, σε συνθήκες αγώνα.

Η νοημοσύνη δεν είναι ένα πράγμα, και γι’αυτό δεν χωράει σε έναν αριθμό. Για να γίνω σουπερ κλισέ, θα βάλω λίγο Howard Gardner: "αν μετράς ένα ψάρι από την ικανότητά του να σκαρφαλώνει δέντρα, θα νομίζεις πως είναι ηλίθιο".

Για το "εναγκαλισμό των ανισοτήτων" ( :lol: ):
Ναι, αλλά με διάκριση. Κάποιες ανισότητες είναι βιολογικά εδραιωμένες, άλλες κοινωνικά ενισχυμένες, και οι περισσότερες είναι ένα υβρίδιο των δύο. Το να τις "αγκαλιάσουμε" σημαίνει πρώτα να τις κατανοήσουμε με επιστημονική και κοινωνική εντιμότητα. Αν δεν ξεχωρίσουμε ποιες είναι ποιες και αν απλώς τις "αγκαλιάσουμε" υπάρχει κίνδυνος να νομιμοποιήσουμε αθέμιτες ιεραρχίες. Επίσης πρέπει να προσέξουμε πώς χρησιμοποιείται το IQ: όχι ως τεκμήριο "αξίας", ούτε ως προκαθοριστής δυνατοτήτων, αλλά (στην καλύτερη περίπτωση) ως ένας φτωχός δείκτης πιθανών γνωστικών μοτίβων σε έναν δεδομένο χρόνο.

Στο industry κάποτε σε ρωτούσαν και πόσες μπάλες γκολφ χωράνε σε ένα 747 ή τι θα κάνεις αν γίνεις πολύ πολύ μικρός και έχεις παγιδευτεί σε ένα blender που θα αρχίσει να δουλεύει σε 60 δευτερόλεπτα. Δεν μου λέει κάτι αυτό. Το παράτησαν. Ένας καλός βαθμός στο SAT δείχνει ότι έχεις προετοιμαστεί καλά για το SAT. Αφού λες κι εσύ ότι η γνωστική ικανότητα αυξάνεται με την εκπαίδευση τότε αν η επίδοση στο SAT επηρεάζεται σημαντικά από περιβαλλοντικούς παράγοντες, τότε η χρήση του ως βασικό κριτήριο εισαγωγής στα πανεπιστήμια δεν είναι ουδέτερη, αλλά αναπαράγει ή και ενισχύει τις ήδη υπάρχουσες κοινωνικές ανισότητες.

Έχεις δύο παιδιά, Α και Β. Έστω ότι γεννιούνται με τα ίδια χαρακτηριστικά. Το ένα πάει σε "καλά σχολεία", έχει ήρεμο οικογενειακό περιβάλλον κλπ. Το άλλο δεν ήταν τόσο τυχερό στη ζωή. Έρχεται η ώρα να δώσουν για SAT. Δεν αντιλέγω ότι *εκείνη τη δεδομένη στιγμή* που το παιδί Α που γράφει καλύτερα από το παιδί Β θα τα καταφέρει καλύτερα στο πανεπιστήμιο. Απλά δεν μπορούμε να δούμε το παιδί Β και να πούμε "είσαι χαζό εσύ, δεν θα καταλάβεις αυτό που θέλω να πω".

Τέλος, προσωπικά δεν έχω πρόβλημα με τη στατιστική προσέγγιση (προφανώς). Έχω πρόβλημα όταν αυτή μεταφράζεται σε πολιτική ή πολιτισμική ανωτερότητα. Ξέρω φυσικά πως ούτε εσύ το υποτιμάς αυτό.

1
1 Εικόνα
Εικόνα
Elvetos

 a1greece
Reactions: 648
Δημοσιεύσεις: 923
Εγγραφή: Πέμ Μάιος 02, 2024 8:15 pm
Αγαπημένος παίκτης: ΔΔ
Αγαπημένη ομάδα: Panathinaikos7star
Προειδοποιήσεις: 0

Τετ Απρ 16, 2025 5:55 pm

nikolas_asteri έγραψε:
Τετ Απρ 16, 2025 3:42 pm
Elvetos έγραψε:
Τετ Απρ 16, 2025 10:42 am
Κοίτα είπες οτι δεν πιστεύεις οτι υπάρχει μέσος άνθρωπος απο άποψη ορίων κατανόησης. Αυτό είναι λάθος έτσι? Αλλά έστω και να το πιστεύεις, εγώ θα έλεγα, my intuition says that bla bla, και γενικά έτσι κάνω approach αυτά που δεν ξέρω. Πάντα σε αυτά που δεν γνωρίζω απλά ψάχνω το consensus της επιστήμης, όχι επειδή είναι η απόλυτη αλήθεια, αλλά πειδή είναι μάλλον on average η πιο σωστή την στιγμή που μιλάμε πάντα - dynamic ειναι αλλάζει.
Αν πάρεις 1000 ανθρώπους και τους μεγαλώσεις ακριβώς το ίδιο δεν θα κατανοούν με τον ίδιο τρόπο και στον ίδιο βαθμό, όπως δεν θα έχουν και το ίδιο ύψος. Όποτε πολύ απλά τους sortareis και παίρνεις το median.

Δεν είπα οτι πολλά απο τα inequalities μας δεν είναι induced by the society, ή αποτέλεσμα των διαφορετικών ευκαιριών - ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ. Αυτό το part είναι το environmental factor. Απλά δεν είναι μόνο αυτό έτσι, και είναι λάθος να το βλέπουμε έτσι. Μπορείς μέσω μόρφωσης να κάνεις τους περισσότερους άνθρωπους να σκέφτονται και να πράττουν ορθολογικά στην ζωή τους? Μπορεί ναι να μπορείς, για αυτό είναι essential να υπάρχει σωστή παιδεία και εκπαίδευση όλων σε μια κοινωνία. Μπορείς να κάνεις τους περισσότερους να κατανοήσουν measure theory ξερω γω? Όχι, όσο και να προσπαθήσεις.

Btw, οι επιστήμονες παρατηρουν οτι οι διαφορές σε intelligence are amplified όσο μεγαλώνουμε. Αυτό έχει και environmental component, αλλά υπάρχει και natural tendency των ανθρώπων να καταπιανονται και να τους αρέσουν πράγματα τα οποία καταλαβαίνουν και αντιλαμβάνονται. 'Ενας ο οποίος ασχολείται χρόνια π.χ. με τα μαθηματικά γίνεται πιο έξυπνος σε higher rate απο έναν που δεν κάνει τίποτα και κοιτάει όλη μέρα τηλεόραση (ακυρο παράδειγμα), αλλά για να σαρέσουν τα μαθηματικά, μάλλον ήδη έχεις higher than average specific intelligence. Τώρα κάτι επίσης πολυ ενδιαφέρον, είχα διαβάσει σε ένα άρθρο οτι για το subset των ατόμων που είναι brilliant, το environment δεν παίζει ιδιαίτερο ρόλο καθώς βρίσκουν τρόπο να κάνουν overcome harsh environments.

Δεν λέω οτι το iq είναι robust measure γενικού intelligence. Εγώ κάνω claim συγκεκριμένα πράγματα. Το iq είναι highly correlated με το ΣΑΤ. Τα πανεπιστήμια κάνουν recruit με βάση το SAT επειδή είναι αποδεδειγμένο οτι αυτοί με higher scores κάνουν perform better ακαδημαικά, ωραία?
Επίσης πάρα πολλές επιχειρήσεις στο industry, έχουν μεγάλο range τέτοιων psychometric test στο hiring procedure τους. Δεν τα έχουν τυχαία εκεί, είναι μελετημένο και είναι πιο likely να κάνεις perform καλά σε αυτά που θέλουν αν κάνεις score high σε αυτά.
Κάποια από τα πράγματα που αναφέρω παρακάτω δεν είναι απαραίτητα σε αντιπαράθεση με αυτά που λες. Απλά ήθελα να γράψω ένα μονοκόμματο κείμενο.

Για τον "μέσο άνθρωπο" όταν λέω ότι "δεν πιστεύω στον μέσο άνθρωπο ως προς τα όρια κατανόησης", δεν εννοώ ότι δεν υπάρχουν διαφορές ικανοτήτων. Εννοώ ότι ο όρος χρησιμοποιείται συχνά κανονιστικά (normative), όχι περιγραφικά. Δηλαδή για να δικαιολογήσει πώς γράφουμε, σε ποιους απευθυνόμαστε και τι θεωρούμε ότι "δικαιούνται να καταλάβουν". Αυτό είναι που με απασχολεί, δεν θέλω να προεξοφλώ την κατανόηση κανενός με βάση proxies όπως SAT ή IQ.

Για τα psychometric tests, συμφωνώ ότι έχουν προγνωστική ισχύ σε συγκεκριμένα πλαίσια. Μελέτες όπως είπες έχουν δείξει ότι το SAT συσχετίζεται σε υψηλό βαθμό με το IQ (r ≈ 0.8), και ότι προγράμματα προετοιμασίας μπορούν να αυξήσουν τα σκορ, κατά μέσο όρο, κατά 18-33 μονάδες στα μαθηματικά και 8-24 μονάδες στο λεκτικό μέρος.

Η εκπαίδευση επηρεάζει το IQ: κάθε επιπλέον έτος εκπαίδευσης μπορεί να αυξήσει κατά 1–5 μονάδες το IQ. Άρα δεν μιλάμε για σταθερές, "έμφυτες" μετρήσεις. Αφού το IQ αυξάνεται με το σχολείο, με στρατηγική σκέψη ή με καλύτερες συνθήκες διαβίωσης, τότε ό,τι κι αν μετράει, δεν είναι "φυσικό σταθερό". Είναι φαινόμενο που μεταβάλλεται, διαμορφώνεται, και σε κάποιο βαθμό καλλιεργείται.

Για τις γνωστικές διαφορές γενικά δεν λέω ότι όλοι μπορούν να μάθουν measure theory (ούτε εγώ μπορώ :D ). Αλλά λέω ότι δεν ξέρουμε εκ των προτέρων ποιος μπορεί και ποιος όχι, και πολλές φορές το ποιος "δεν μπορεί" είναι αποτέλεσμα προκατάληψης ή άνισης πρόσβασης. Η επίδοση σε standardized tests είναι μόνο μία πτυχή της κατανόησης.

Εδώ είναι κρίσιμο να σημειώσω κάτι. Ο όρος "νοημοσύνη" παραμένει εξαιρετικά ασαφής. Εσύ επικεντρώνεσαι αποκλειστικά σε μία εκδοχή τη λογικο-αναλυτική, αυτή που μετρούν IQ τεστ και SAT. Αλλά δεν ξέρουμε τι είναι τελικά η ευφυια. Αν είναι να δούμε την ευφυια μόνο μέσα από το φίλτρο του problem solving, τότε οκ ο Αϊνστάιν (Hilbert, von Neumann και η υπόλοιπη συμμορία) είναι το πρότυπο. Αν όμως λάβουμε υπόψη τη μουσική, τη συναισθηματική, τη δημιουργική ευφυια, τότε εξίσου ευφυείς είναι ο Μότσαρτ, ο Freddie Mercury, ο Miyazaki ή ένας καταξιωμένος αυτοδίδακτος τεχνίτης που μπορεί να κατασκευάσει ολόκληρο μηχανισμό από μνήμη. Μη σου πω και για τον Καρμέλο Άντονι που έλεγαν ότι το σημαντικότερο προτέρημα του είναι το πόσο γρήγορα μπορεί να "μεταφέρει" αυτά που έμαθε στην προπόνηση, σε συνθήκες αγώνα.

Η νοημοσύνη δεν είναι ένα πράγμα, και γι’αυτό δεν χωράει σε έναν αριθμό. Για να γίνω σουπερ κλισέ, θα βάλω λίγο Howard Gardner: "αν μετράς ένα ψάρι από την ικανότητά του να σκαρφαλώνει δέντρα, θα νομίζεις πως είναι ηλίθιο".

Για το "εναγκαλισμό των ανισοτήτων" ( :lol: ):
Ναι, αλλά με διάκριση. Κάποιες ανισότητες είναι βιολογικά εδραιωμένες, άλλες κοινωνικά ενισχυμένες, και οι περισσότερες είναι ένα υβρίδιο των δύο. Το να τις "αγκαλιάσουμε" σημαίνει πρώτα να τις κατανοήσουμε με επιστημονική και κοινωνική εντιμότητα. Αν δεν ξεχωρίσουμε ποιες είναι ποιες και αν απλώς τις "αγκαλιάσουμε" υπάρχει κίνδυνος να νομιμοποιήσουμε αθέμιτες ιεραρχίες. Επίσης πρέπει να προσέξουμε πώς χρησιμοποιείται το IQ: όχι ως τεκμήριο "αξίας", ούτε ως προκαθοριστής δυνατοτήτων, αλλά (στην καλύτερη περίπτωση) ως ένας φτωχός δείκτης πιθανών γνωστικών μοτίβων σε έναν δεδομένο χρόνο.

Στο industry κάποτε σε ρωτούσαν και πόσες μπάλες γκολφ χωράνε σε ένα 747 ή τι θα κάνεις αν γίνεις πολύ πολύ μικρός και έχεις παγιδευτεί σε ένα blender που θα αρχίσει να δουλεύει σε 60 δευτερόλεπτα. Δεν μου λέει κάτι αυτό. Το παράτησαν. Ένας καλός βαθμός στο SAT δείχνει ότι έχεις προετοιμαστεί καλά για το SAT. Αφού λες κι εσύ ότι η γνωστική ικανότητα αυξάνεται με την εκπαίδευση τότε αν η επίδοση στο SAT επηρεάζεται σημαντικά από περιβαλλοντικούς παράγοντες, τότε η χρήση του ως βασικό κριτήριο εισαγωγής στα πανεπιστήμια δεν είναι ουδέτερη, αλλά αναπαράγει ή και ενισχύει τις ήδη υπάρχουσες κοινωνικές ανισότητες.

Έχεις δύο παιδιά, Α και Β. Έστω ότι γεννιούνται με τα ίδια χαρακτηριστικά. Το ένα πάει σε "καλά σχολεία", έχει ήρεμο οικογενειακό περιβάλλον κλπ. Το άλλο δεν ήταν τόσο τυχερό στη ζωή. Έρχεται η ώρα να δώσουν για SAT. Δεν αντιλέγω ότι *εκείνη τη δεδομένη στιγμή* που το παιδί Α που γράφει καλύτερα από το παιδί Β θα τα καταφέρει καλύτερα στο πανεπιστήμιο. Απλά δεν μπορούμε να δούμε το παιδί Β και να πούμε "είσαι χαζό εσύ, δεν θα καταλάβεις αυτό που θέλω να πω".

Τέλος, προσωπικά δεν έχω πρόβλημα με τη στατιστική προσέγγιση (προφανώς). Έχω πρόβλημα όταν αυτή μεταφράζεται σε πολιτική ή πολιτισμική ανωτερότητα. Ξέρω φυσικά πως ούτε εσύ το υποτιμάς αυτό.
Κοίτα γενικά συμφωνούμε σχεδόν στα πάντα, btw oύτε εγώ μπορώ να κατανοήσω measure theory και το έχω προσπαθήσει. Σε κάποιους βγαίνει τόσο naturally που απλά υποκλίνεσαι.
Τώρα κάποια λίγα points. Νομίζω το ξαναέγραψα το οτι τίποτα απο όλα αυτά δεν είναι τεκμήριο αξίας έτσι? Το οτι η κοινωνία λειτουργεί λάθος, το ξέρουμε. Τεκμήρια αξίας στην contemporary society είναι τα λεφτά, το παρουσιαστικό, κτλπ. Όπως είπες μέσω έρευνας θα πρέπει να καταλάβουμε τις διαφορές μας, και να προσπαθήσουμε να κάνουμε nurture μια κοινωνία με equity, γνωρίζοντας τις διαφορές μας. Όλοι κάνουμε add value στην κοινωνία, απλά κάποιων αναγνωρίζεται περισσότερο αποτι θα έπρεπε και κάποιων καθόλου. Απλό παράδειγμα: Μια οικογένεια μεγαλώνει ένα παιδί. Η οικογένεια κάνει add value στην κοινωνία αλλά το added value καταλήγει στα χέρια λίγων που έχουν και το μονοπώλειο των πάντων.

Καλά αυτό το επιχείρημα που χρησιμοποιείς τώρα πρέπει να καταλάβεις οτι δεν είναι καλό. Το οτι έκαναν κάποτε στο industry, δεν σημαίνει οτι και τώρα κάνουν λάθος. Και στην επιστήμη κάποτε πίστευαν οτι η γή ήταν το κέντρο του σύμπαντος. Μεγάλες επιχειρήσεις, big tech, financial industry, etc. έχουν τα τεστ τους φτιαγμένα ώστε να μειώσουν τα false positives (με βάση την επιστήμη), αν υποθέσουμε οτι positive είναι κάποιος ικανός να κάνει την δουλειά.

Το οτι το iq score η το sat score αυξάνονται με την εκπαίδευση δεν σημαίνει οτι όλοι μπορούν να κάνουν achieve το ίδιο. Under optimal conditions, πάλι θα υπάρχει ένα distribution, πάλι κάποιοι θα είναι καλύτεροι και κάποιοι χειρότεροι, πάλι κάποιοι θα κάνουν τα συγκεκριμένα tasks στα οποία κάνει hint το συγκεκριμένο τεστ καλύτερα. Και η δύναμη αυξάνει με το exercise, και το άλμα, και οι μυς, και η ταχύτητα, και το sprint, δεν θα γίνουμε όλοι Bolt όμως όσο και αν προσπαθήσουμε.

Και σε όλα αυτά τα τεστ, βρίσκουν διαφορές απο την ηλικία toddler - 2 χρονών ξερω γω -. Ψάξε χρησομοποιώντας το gemini πχ πόσο σημαντικό είναι το working memory για reasoning, problem solving, maths, language development etc. Ψάξε επίσης το distribution των working memory tests σε toddlers. Αυξάνεται με την ηλικία σε όλα, αλλά αυτά που έχουν μεγαλύτερο στα 2 κάνουν outperform τους υπόλοιπους και later in life.


"Αφού λες κι εσύ ότι η γνωστική ικανότητα αυξάνεται με την εκπαίδευση τότε αν η επίδοση στο SAT επηρεάζεται σημαντικά από περιβαλλοντικούς παράγοντες, τότε η χρήση του ως βασικό κριτήριο εισαγωγής στα πανεπιστήμια δεν είναι ουδέτερη, αλλά αναπαράγει ή και ενισχύει τις ήδη υπάρχουσες κοινωνικές ανισότητες"

Συμφωνώ, αλλά η λύση δεν είναι να μην κάνεις hire βάση SAT αλλά να δώσεις σε όλα τα παιδιά τις ίδιες δυνατότητες - οκ, ιδεατό, αλλά σίγουρα αυτό που έχουμε μπορεί να γίνει καλύτερο. Όπως η λύση στο discrepancy στα ratio μεταξύ γυναικών ανδρών στις δουλειές δεν είναι να αρχίσεις να κάνεις hire incompetent individuals του άλλου φύλλου για να κάνεις balance τα ratios.

"Έχεις δύο παιδιά, Α και Β. Έστω ότι γεννιούνται με τα ίδια χαρακτηριστικά. Το ένα πάει σε "καλά σχολεία", έχει ήρεμο οικογενειακό περιβάλλον κλπ. Το άλλο δεν ήταν τόσο τυχερό στη ζωή. Έρχεται η ώρα να δώσουν για SAT. Δεν αντιλέγω ότι *εκείνη τη δεδομένη στιγμή* που το παιδί Α που γράφει καλύτερα από το παιδί Β θα τα καταφέρει καλύτερα στο πανεπιστήμιο. Απλά δεν μπορούμε να δούμε το παιδί Β και να πούμε "είσαι χαζό εσύ, δεν θα καταλάβεις αυτό που θέλω να πω"

Για αυτό τα studies γίνονται σε τwins πχ. Βλέπεις διαφορές σε ετεροζυγωτικά δίδυμα ενώ έχουν μεγαλώσει με τις ίδιες συνθήκες. Η βλέπεις ομοιότητες μεγάλες μεταξύ ομοζυγωτικών που έχουν μεγαλώσει σε διαφορετικές οικογένειες. Η βλέπεις αυτό ακριβώς που εξήγησες που είναι ο environmetal παράγοντας.

0
Άβαταρ μέλους
montechristo

 euroleague
Reactions: 1893
Δημοσιεύσεις: 1551
Εγγραφή: Παρ Ιουν 14, 2024 1:12 pm
Αγαπημένη ομάδα: Olympiacos
Προειδοποιήσεις: 4

Τετ Απρ 16, 2025 6:02 pm

Σταμάτησα συνειδητά να διαβάζω τις σκέψεις του φίλου Elvetos σε όλες τις προηγούμενες αναρτήσεις του, όταν διαπίστωσα για νιοστή φορά ότι κάνει υπερβολική χρήση όχι μόνο αγγλικής (ή άλλης) ορολογίας στη θέση της αντίστοιχης υπαρκτής ελληνικής, αλλά επίσης και υπερβολική χρήση εκφράσεων διαφόρων καταστάσεων από τα αγγλικά.
Αυτόν τον "μακαρονισμό" (ή υβριδική γλώσσα, αν προτιμάτε) δεν τον αντέχω ούτε αισθητικά ούτε και ιδεολογικά.
Μακάρι ο φίλος Elvetos να εκφράζεται έτσι, επειδή ζει και εργάζεται εκτός Ελλάδος και δυσκολεύεται να ψάξει να βρει τις αντίστοιχες ελληνικές εκφράσεις και όρους, και να μην αποτελεί αυτό μιά "ρατσιστική" νοητική επίδειξη.

0
Άβαταρ μέλους
nikolas_asteri

allstar
Reactions: 2992
Δημοσιεύσεις: 3643
Εγγραφή: Πέμ Φεβ 17, 2011 2:15 am
Αγαπημένη ομάδα: New-York-Knicks
Προειδοποιήσεις: 0

Τετ Απρ 16, 2025 6:10 pm

montechristo έγραψε:
Τετ Απρ 16, 2025 6:02 pm
Αυτόν τον "μακαρονισμό" (ή υβριδική γλώσσα, αν προτιμάτε) δεν τον αντέχω ούτε αισθητικά ούτε και ιδεολογικά.
Μακάρι ο φίλος Elvetos να εκφράζεται έτσι, επειδή ζει και εργάζεται εκτός Ελλάδος και δυσκολεύεται να ψάξει να βρει τις αντίστοιχες ελληνικές εκφράσεις και όρους, και να μην αποτελεί αυτό μιά "ρατσιστική" νοητική επίδειξη.
Μα το εξήγησε ο καημένος. Επίσης τον καταλαβαίνω απόλυτα αν αυτό μετράει σε τίποτα.

0
Εικόνα
Elvetos

 a1greece
Reactions: 648
Δημοσιεύσεις: 923
Εγγραφή: Πέμ Μάιος 02, 2024 8:15 pm
Αγαπημένος παίκτης: ΔΔ
Αγαπημένη ομάδα: Panathinaikos7star
Προειδοποιήσεις: 0

Τετ Απρ 16, 2025 6:19 pm

montechristo έγραψε:
Τετ Απρ 16, 2025 6:02 pm
Σταμάτησα συνειδητά να διαβάζω τις σκέψεις του φίλου Elvetos σε όλες τις προηγούμενες αναρτήσεις του, όταν διαπίστωσα για νιοστή φορά ότι κάνει υπερβολική χρήση όχι μόνο αγγλικής (ή άλλης) ορολογίας στη θέση της αντίστοιχης υπαρκτής ελληνικής, αλλά επίσης και υπερβολική χρήση εκφράσεων διαφόρων καταστάσεων από τα αγγλικά.
Αυτόν τον "μακαρονισμό" (ή υβριδική γλώσσα, αν προτιμάτε) δεν τον αντέχω ούτε αισθητικά ούτε και ιδεολογικά.
Μακάρι ο φίλος Elvetos να εκφράζεται έτσι, επειδή ζει και εργάζεται εκτός Ελλάδος και δυσκολεύεται να ψάξει να βρει τις αντίστοιχες ελληνικές εκφράσεις και όρους, και να μην αποτελεί αυτό μιά "ρατσιστική" νοητική επίδειξη.
Φίλε δεν ξέρω αν με πιστέψεις, το πρωί είχα μια συζήτηση με την μητέρα μου και δεν μπορούσα να εκφραστώ - πραγματικά δεν μπορούσα να της εξηγήσω αυτό που θέλω, και δεν καταλάβαινε όταν της το έλεγα στα Αγγλικά. Μου πήρε κανα λεπτό να βρώ τις σωστές λέξεις. Όταν δεν εξασκούμε κάτι ξεχνάμε δυστυχώς.

0
Elvetos

 a1greece
Reactions: 648
Δημοσιεύσεις: 923
Εγγραφή: Πέμ Μάιος 02, 2024 8:15 pm
Αγαπημένος παίκτης: ΔΔ
Αγαπημένη ομάδα: Panathinaikos7star
Προειδοποιήσεις: 0

Τετ Απρ 16, 2025 6:22 pm

Αυτό που μπορώ να κάνω βέβαια απο εδώ και πέρα αν σας ενοχλεί, είναι να το γράφω έτσι, και να το δίνω στο chatgpt να το φτιάχνει όπως πρέπει.

0
Sivas-hoop
Reactions:
Προειδοποιήσεις: 0

Σάβ Απρ 19, 2025 1:48 pm

montechristo έγραψε:
Τετ Απρ 16, 2025 6:02 pm
Σταμάτησα συνειδητά να διαβάζω τις σκέψεις του φίλου Elvetos σε όλες τις προηγούμενες αναρτήσεις του, όταν διαπίστωσα για νιοστή φορά ότι κάνει υπερβολική χρήση όχι μόνο αγγλικής (ή άλλης) ορολογίας στη θέση της αντίστοιχης υπαρκτής ελληνικής, αλλά επίσης και υπερβολική χρήση εκφράσεων διαφόρων καταστάσεων από τα αγγλικά.
Αυτόν τον "μακαρονισμό" (ή υβριδική γλώσσα, αν προτιμάτε) δεν τον αντέχω ούτε αισθητικά ούτε και ιδεολογικά.
Μακάρι ο φίλος Elvetos να εκφράζεται έτσι, επειδή ζει και εργάζεται εκτός Ελλάδος και δυσκολεύεται να ψάξει να βρει τις αντίστοιχες ελληνικές εκφράσεις και όρους, και να μην αποτελεί αυτό μιά "ρατσιστική" νοητική επίδειξη.
Ομοίως, άντεξα μέχρι τη χρήση του dynamic έναντι του δυναμική.

Κατανοώ τον φίλο ότι εργάζεται/ζει εξωτερικό, αλλά εδώ περισσότερο μοιάζει με συνειδητή επιλογή διαμόρφωσης δυσανάγνωστου κειμένου, απότοκο ξενομανίας, κείμενο που φλερτάρει έντονα με το να χαρακτηριστεί σοφιστεία, κυρίως για να κρυφτούν λογικά άλματα και γενικεύσεις.

Γνώμη μου ( :P )

Απάντηση

Επιστροφή στο “Ο Χώρος των Μελών - Προτάσεις - Αναφορές Προβλημάτων”