Elvetos έγραψε: ↑Τρί Απρ 08, 2025 9:41 pm
nikolas_asteri έγραψε: ↑Τρί Απρ 08, 2025 8:16 pm
Καταλαβαίνω τι λες, και σίγουρα υπάρχει ένα ζήτημα με το πώς εκφράζονται συχνά οι "ειδικοί" αλλά ειλικρινά, δεν νομίζω ότι το συγκεκριμένο κείμενο πέφτει σε αυτή την παγίδα. Δεν γράφτηκε με ακαδημαική ορολογία, ούτε απευθύνεται σε φιλοσόφους. Είναι ένα κείμενο που προσπαθεί να βάλει σε τάξη βασικές έννοιες.
H αλήθεια είναι οτι δίσταζα να γράψω, επειδή ήμουν σίγουρος οτι αν αρχίσω, αυτό θα οδηγήσει σε έναν οχετό παραθέσεων και απο τις δύο πλευρές. Αφου έκανα το λάθος, let's do it.
Το κείμενο σου δεν γράφτηκε με ακαδημαική ορολογία, αλλά απευθύνεται σε άτομα τα οποία έχουν ακουμπήσει έστω και ελάχιστα την φιλοσοφία. Υποκειμενική άποψη θα πείς, όπως και η δική σου προφανώς, αλλά θα συμφωνήσεις σε κάτι.
Ας πούμε οτι πραγματικά ήθελες να κάνεις σε ένα neutral audience (random sample from the population) μια παρουσίαση για το πότε μια γνώμη έχει αξία, και να τους κάνεις να καταλάβουν οτι γνώμη μη εμπεριστατομένη, έχει μηδαμινή αξία - πάντα υπο το assumption οτι μια γνώμη μπορεί να εμπεριστατωθεί, π.χ. υπαρξη κλιματικής αλλαγής.
Θα το έκανες με το συγκεκριμένο κείμενο? Δεν θα προσπαθούσες με απλά παραδείγματα να κάνεις το κοινό να καταλαβεί το θέμα και να τους δείξεις πως μπορούν να χτίσουν μια εμπεριστατομένη γνώμη σε κάθε τι της καθημερινότητας τους? Το κείμενο σου θα το πετύχαινε πιστεύεις αυτό? Νομίζω οτι το κείμενο σου έχει πολλά abstract κομμάτια τα οποία δεν χρειάζεται κάποιος να γνωρίζει ώστε να μπορεί να διαμορφώσει rational γνώμες. Διαφωνείς σε αυτό?
nikolas_asteri έγραψε: ↑Τρί Απρ 08, 2025 8:16 pm
Τώρα, αν υπάρχει κάποιο επαγγελματικό "bubble", πιθανόν, αλλά δεν είναι της φιλοσοφίας. Το αντικείμενό μου είναι αλλού, όπως ξέρεις. Ε
πειδή έχω μία κάποια γνώση σε ένα πολύ συγκεκριμένο πεδίο που δεν ενδιαφέρει κανέναν, δεν με βάζει πιο πάνω από το "μέσο άνθρωπο" (ό,τι κι αν σημαίνει αυτό). Δεν ξέρω πόσοι από τους συναδέλφους μου ασχολούνται με τέτοιες έννοιες.
Τεράστιο λογικό άλμα το bold. Για να φτάσεις στο σημείο να κάνεις οτι κάνεις, έχεις και κάποια genetic skills, και έχεις κάνει επίσης develop με τα χρόνια άλλα skills (όπως rational thinking, ικανότητα να ψάχνεις και να τεκμηριώνεις την γνώμη σου, κτλπ. κτλπ.) τα οποία ο μέσος άνθρωπος δεν έχει (μπορούμε να τα δημιουργήσουμε ένα definition για αυτό). Τώρα αν γυρίσεις και μου πεις οτι δεν πιστεύεις οτι γενιόμαστε με διαφορετικά intellectual abilities, η επιστήμη διαφωνεί μαζί σου, και υπάρχει άπειρο research σε identical twins και μη. Όπως ολα, το intelligence, και τα intellectual abilities είναι συνδυασμός γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων, με την επιστήμη να κάνει claim οτι το μεγαλύτερο μέρος είναι γενετικά προκαθορισμένο.
nikolas_asteri έγραψε: ↑Τρί Απρ 08, 2025 8:16 pm
Έχω κυρίως μη-ακαδημαικούς φίλους (humble brag

) με τους οποίους κάνω κουβέντες. Επιπλέον έχω διδάξει σε όλες τις βαθμίδες, από δημοτικό μέχρι πανεπιστήμιο και "ακόμα πιο επιπλέον" έχω κάνει μαθήματα που απλά ήταν για το science requirement. Στο CUNY συγκεκριμένα είχα φοιτητές που δούλευαν το πρωί νοσοκόμοι, μηχανικοί αυτοκινήτων, σερβιτόροι κλπ και απλά ήθελαν ένα basic μάθημα μαθηματικών να ξεμπερδεύουν ώστε να πάρουν το εντελώς άσχετο (με το μάθημα μου) πτυχίο τους. Έχω λοιπόν μια αίσθηση του πότε ένα κείμενο είναι "δύσκολο" και πότε απλώς ζητάει από τον αναγνώστη να πάρει μια ανάσα και να σκεφτεί.
Υπάρχει επίσης βιβλιογραφία με βάση την οποία τείνουμε να κρατάμε φίλους παρόμοιου intellectual ability με εμάς, υπάρχουν και εκτός academia άπειροι έξυπνοι άνθρωποι. Και δεν είναι απαραίτητο να έχεις και κάποιο ακαδημαικό τίτλο, απλά θα βρεις περισσότερους με παρά χωρίς.
nikolas_asteri έγραψε: ↑Τρί Απρ 08, 2025 8:16 pm
Το να εξηγείς κάτι σοβαρά, χωρίς να το απλοποιείς υπερβολικά, δεν είναι ελιτισμός. Είναι σεβασμός προς τον αναγνώστη. Δεν θεωρώ ότι είπα κάτι απρόσιτο. Απλώς δεν το σέρβιρα με emoji και bullets. Φυσικά μπορεί να κάνω και λάθος και είμαι ανοικτός σε κάθε κριτική ώστε να γράψω καλύτερα κάποιο ποστ στο μέλλον.
Όπως σου έγραψα παραπάνω, πιστεύω οτι είπες πολλά τα οποία δεν χρειάζονται για να φτιάξεις το point σου. Εγώ δεν σου είπα οτι είναι ελιτισμός, άλλωστε έτσι σκέφτεσαι. Εγώ σχολίασα πως το παίρνει ο απλός κόσμος.
nikolas_asteri έγραψε: ↑Τρί Απρ 08, 2025 8:16 pm
Επίσης, σχετικά με τον "μέσο άνθρωπο. Eιλικρινά, δεν ξέρω ποιος είναι.
Δεν νομίζω ότι υπάρχει ένας ενιαίος "μέσος άνθρωπος" με συγκεκριμένες δυνατότητες και όρια κατανόησης. Κι ακόμα κι αν υπήρχε, δεν θεωρώ ότι είμαι πιο "μέσα στα πράγματα" από εκείνον.
Χαίρε bias αμέτρητο. Προφανώς και είσαι για τους λόγους που εξήγησα παραπάνω. Και τον μέσο άνθρωπο μπορούμε να τον κάνουμε define αν θες με βάση ένα συνδυασμό μόρφωσης, income, δουλειά κτλπ κτλπ ώστε να συμπεριλαμβάνουμε πολλά κριτήρια.
nikolas_asteri έγραψε: ↑Τρί Απρ 08, 2025 8:16 pm
Πίσω στα επιστημονικά και για τον senior manager που λες:
Η ιδέα ότι το βίωμα μπορεί να λειτουργήσει ως τεκμηρίωση εφόσον "περιλαμβάνει όλα τα πιθανά σενάρια" είναι, από φιλοσοφική και επιστημολογική σκοπιά, προβληματική. Καταρχάς, ο ισχυρισμός αυτός είναι οριακά κυκλικός. Για να πεις ότι το βίωμά σου περιλαμβάνει το πλήρες σύνολο των δυνατών περιπτώσεων, θα πρέπει ήδη να έχεις ένα μοντέλο του δειγματικού χώρου. Δηλαδή να γνωρίζεις εκ των προτέρων ποια είναι όλα τα πιθανά ενδεχόμενα που θέλεις να καλύψεις. Αλλά αυτό ακριβώς είναι το έργο της θεωρητικής ανάλυσης, όχι της προσωπικής εμπειρίας.
Μα νομίζω είπα οτι αν θεωρήσεις οτι βιωματικά γνωρίζεις όλα τα σενάρια τότε θεωρητικά γίνεται. Διαφωνείς με αυτό? Και μπορεί επίσης να κάνεις focus σε κάτι συγκεκριμένο κάνοντας reduce τον δειγματικό σου χώρο, ώστε έτσι να κάνεις claim οτι γνωρίζεις όλα τα πιθανά ενδεχόμενα του συγκεκριμένου subset (conditional). Mπορεί και να μην αντιλαμβάνομαι βέβ αια τι θες να πεις εδώ, καθώς εγώ το συγκεκριμένο θέμα δεν το έχω ψάξει καθόλου όπως εσυ. Οι γνώσεις μου περιορίζονται σε βιβλία που έχω διαβάσει για mathematical/computational logic. E.g. Mendelson Introduction to Mathematical logic. Προσπαθώ να κάνω απλά extrapolate τον μαθηματικό τρόπο απόδειξης κάποιου claim σε ένα καθημερινό setup.
nikolas_asteri έγραψε: ↑Τρί Απρ 08, 2025 8:16 pm
Επιπλέον, μια εμπειρική παρατήρηση δεν μπορεί να λειτουργήσει ως γενικεύσιμη βάση χωρίς μεθοδολογικά ελεγχόμενη δειγματοληψία. Ένα υποκείμενο, όσο έμπειρο και αν είναι, δεν είναι σε θέση να διασφαλίσει ότι έχει εκτεθεί σε αντιπροσωπευτικό ή εξαντλητικό σύνολο περιπτώσεων εκτός αν η εμπειρία του έχει ενταχθεί σε μια ευρύτερη ερευνητική διαδικασία. Τέλος, ακόμη κι αν κάποιος έχει ζήσει "πολλά" ή "σχεδόν τα πάντα" σε έναν τομέα, αυτό δεν σημαίνει ότι το βίωμά του είναι αποδεδειγμένα πλήρες ή ότι προσφέρεται για επαγωγική γενίκευση. Η εντύπωση πληρότητας δεν ταυτίζεται με στατιστική ή επιστημολογική πληρότητα.
Μα σε αυτό που είπα υπέθεσα οτι όντως υπάρχει σωστή γνώση όλων τον υποσεναρίων. Δεν διαφωνώ με κάτι που λες παραπάνω, αυτό που περιγράφεις είναι η πραγματικότητα. Εγώ έκανα condition στο οτι κάποιος τα ξέρει όλα μέσω βιώματος, τότε μπορεί το βίωμα να χρησιμοποιηθεί? Αν όχι, γιατί?
nikolas_asteri έγραψε: ↑Τρί Απρ 08, 2025 8:16 pm
Όμως! Σε εφαρμοσμένα πεδία (όπως το quant space καλή ώρα) το βίωμα έχει άλλη βαρύτητα (αλλά όχι άλλη επιστημολογική λειτουργία). Δεν είναι απόδειξη, είναι ένδειξη, υπόθεση, αφετηρία ελέγχου. Και όπως πάντα χρειάζεται να ενταχθεί σε μεθοδολογικό πλαίσιο, αλλιώς παραμένει απλή εντύπωση. Νομίζω (μη με πάρεις με τις πέτρες) πως αυτό που όντως συμβαίνει είναι ότι το βίωμα λειτουργεί ως proxy για latent variables που το μοντέλο δεν έχει ενσωματώσει όπως ιδιοσυγκρασία της αγοράς, policy shifts, behavioral patterns κλπ. Άρα ναι, το βίωμα είναι χρήσιμο αλλά όχι ως τεκμηρίωση με την αυστηρή έννοια, όσο ως early warning, feature selector ή stress tester του θεωρητικού μοντέλου. Και σίγουρα δεν είναι "αντικειμενικά επαρκές". Εκεί πιστεύω συμφωνούμε στην ουσία.
Συμφωνώ προφανώς με όσα λες εδώ. Το μοντέλο μου δεν ήταν λάθος, η προσέγγιση του τύπου ήταν τελείως irrational όπως πολύ σωστά λέμε εδώ, αλλά εν τέλει είχε δίκιο, γιατί αυτόν στην ουσία τον ένοιαζε το υποσύνολο των περιπτώσεων που έχουν γίνει πραγματικότητα στην αγορά τα τελευταία 40 χρόνια ξερω γω. Η προσέγγιση του ήταν τελείως λάθος, αλλά αυτή η λάθος λογική που χρησιμοποιεί τον έφτασε απο μόνη της πολύ ψηλά στο hierarchy και είναι πετυχημένος επειδή μάλλον η εμπειρία του είναι ικανή να φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Θα αφήσω το ποστ σου αν και θα είναι τρελό σεντόνι, για πιο εύκολο referencing. Αν δημιουργεί πρόβλημα πείτε μου να το δομήσω αλλιώς. Θα αφήσω την δοκιμασμένη λύση του αριθμημένου διαχωρισμού.
1. Για το ύφος του κειμένου και το ποιον αφορά
Έχεις δίκιο ότι το κείμενο δεν είναι "mainstream". Αλλά υποθέτεις ότι το κοινό στο οποίο απευθύνομαι είναι ένα αρκετά "ειδικό" κοινό και εκεί διαφωνώ. Το γεγονός ότι χρησιμοποιούνται φιλοσοφικές έννοιες δεν σημαίνει ότι απευθύνεται μόνο σε ανθρώπους που έχουν διαβάσει φιλοσοφία.
Επίσης, λες ότι αν μιλούσα σε neutral audience, δεν θα επέλεγα αυτό το κείμενο. Ίσως, ίσως όχι αλλά το ίδιο μπορεί να ειπωθεί για σχεδόν κάθε δομημένο κείμενο που δεν καταλήγει σε TED talk. Η ουσία για μένα είναι ότι η προσπάθεια να μιλήσεις για σοβαρά θέματα χωρίς να τα απλοποιήσεις υπερβολικά είναι πράξη σεβασμού, όχι απομάκρυνσης. Ο άνθρωπος δεν χρειάζεται πάντα "παραδείγματα", (αν και βοηθάνε μερικές φορές), μερικές φορές χρειάζεται πρόκληση σκέψης.
2. Για το "λογικό άλμα" και την “αντικειμενική ανωτερότητα” σε σχέση με τον “μέσο άνθρωπο”
Εδώ μπαίνει μια σημαντική παρανόηση. Όταν λέω ότι δεν θεωρώ τον εαυτό μου "πιο πάνω από τον μέσο άνθρωπο", δεν εννοώ ότι δεν βλέπω διαφορές σε ικανότητες ή μόρφωση. Φυσικά και υπάρχουν. Το θέμα είναι τι σημαίνει "πιο πάνω”. Το πρόβλημα είναι ότι χρησιμοποιείς ένα στατιστικό προφίλ (πχ μόρφωση + IQ + rational skillset) ως υποκατάστατο της ανθρώπινης επικοινωνίας, ενώ εγώ προσπαθώ να μην αφήνω τέτοιες "μετρικές" να ορίζουν σε ποιον απευθύνεται ο λόγος μου ή ποιος "αξίζει" μια πιο περίπλοκη διατύπωση.
Επίσης, λες: "αν δεν πιστεύεις ότι γεννιόμαστε με διαφορετικά intellectual abilities, η επιστήμη διαφωνεί". Ναι, αλλά εγώ δεν είπα ποτέ ότι "γεννιόμαστε ίδιοι". Αυτό είναι strawman. Είπα ότι το ότι έχω δουλέψει σε ένα συγκεκριμένο πεδίο δεν με καθιστά αυτόματα ανώτερο συνομιλητή, ούτε μου επιτρέπει να αποφασίζω πόσο "δικαιούται" να καταλάβει ο άλλος. Αυτό νομίζω λέγεται "expert overreach" ή κάτι παρεμφερές και σε συνδυασμό με το "halo effect" μας δίνει φωστήρες τύπου Jordan Peterson
3. Για τη θεωρητική υπόθεση "αν το βίωμα καλύπτει όλα τα ενδεχόμενα"
Λες "αν όντως ήξερες όλα τα υποσενάρια", τότε ίσως το βίωμα να είναι επαρκές. Αυτό όμως δεν είναι πραγματική δυνατότητα, είναι υποθετική κατασκευή. Δεν έχω αντίρρηση με τη μαθηματική σκέψη σου αντιθέτως, την εκτιμώ. Αλλά εδώ κάνεις extrapolation από formal logic σε εμπειρική επιστημολογία. Και αυτά είναι διαφορετικά πεδία με διαφορετικούς περιορισμούς.
Δεν διαφωνούμε σε αυτό που θέλεις να πεις (ότι μπορεί κάποιος να "πιάσει" patterns μέσω εμπειρίας). Διαφωνώ στο πώς το θεμελιώνεις: αν όντως ήξερες τον πλήρη δειγματικό χώρο, τότε έχεις μοντέλο όχι βίωμα.
4. Για τον “μέσο άνθρωπο” και τον "απλό κόσμο"
Η μεγάλη μας διαφωνία έγκειται στο ότι "ο απλός κόσμος έτσι το καταλαβαίνει". Ειλικρινά, αυτό με δυσκολεύει. Όχι γιατί το βρίσκω απαξιωτικό (καταλαβαίνω πώς το εννοείς), αλλά γιατί μετατρέπει τον "απλό κόσμο" σε προβολή δική σου, χωρίς εμπειρική τεκμηρίωση.
Αν κάποιος δυσκολεύεται με το κείμενο μου, χαίρομαι να μου το πει (μάλλον δεν θα το πει αλλά είμαι ανοιχτός σε κριτική). Αλλά το να λέμε "ο κόσμος αυτό θα καταλάβει" προϋποθέτει είτε δεδομένα, είτε προσωπική παρατήρηση και αυτό κι αν είναι bias.
5. Τέλος, για τον επταψήφιο senior manager
Εδώ συμφωνούμε. Το ότι κάποιος είχε “λάθος reasoning” αλλά έβγαλε το σωστό αποτέλεσμα είναι ακριβώς η διαφορά μεταξύ deduction και induction. Η εμπειρία, όπως λες, μπορεί να δουλέψει όχι επειδή είναι "σωστή" με την έννοια της τεκμηρίωσης, αλλά γιατί είναι καλά tuned στον χώρο εφαρμογής της. Το είπες ωραία: λάθος λογική, σωστό output και εκεί χρειάζεται να έχεις θεωρία για να καταλάβεις το γιατί.
Ελπίζω να είναι ξεκάθαρο ότι δεν με πειράζει η κριτική σου. Θα την λάβω σοβαρά υπόψιν αν ποτέ θελήσω να κάνω κάτι παρόμοιο. Με ενόχλησε μόνο η υπόγεια παραδοχή ότι το να γράψεις "πιο σύνθετα" είναι απόδειξη αποσύνδεσης από τον κόσμο. Αυτό, για μένα, είναι η πολιτισμική ουσία του προβλήματος. Το θέμα δεν είναι να γράφουμε εύκολα. Είναι να γράφουμε με σεβασμό, και μερικές φορές, αυτός ο σεβασμός απαιτεί να μην απλοποιήσεις υπερβολικά.
Αν αυτό δεν λειτούργησε, το δέχομαι